נוער הגבעות

בזמן האחרון מתנהל דיון על נוער הגבעות וענייני תג מחיר. אני רוצה להצטרף לדיון. אתחיל בהצגת הדברים כפי שקלטתי אותם מאמצעי התקשורת בתקופה האחרונה. יש קבוצה במדינה. לקבוצה הזו קוראים נוער הגבעות, אבל המנהיגים של הקבוצה כבר אינם נערים. הקבוצה הזו מתאפיינת במגורים בשומרון בעיקר וקצת ביהודה, בכיפות גדולות, בפאות וציציות מתנפנפות ובאמירות גזעניות. נוער הגבעות חי במאחזים בלתי חוקיים שבג"ץ מורה לפנות. זה מנוגד לרצונם של הנערים ולכן הם פועלים בשיטת "תג מחיר", כלומר מעשי אלימות ביישובים ערביים ובבסיסי צה"ל כתגובה וכהרתעה לאיומים בפינוי. האלימות מוצגת בתקשורת באופן שלילי ואין נותנים לה לגיטימציה.

זה אמור לקשר לערך "נוער הגבעות" בויקיפדיה. קיומו מפתיע. תבדקו את הלינק אם בא לכם

עכשיו אמשיך בטיעונים של נוער הגבעות. אלה טיעונים בעד פעולות תג מחיר ונגד האמירות הגורפות שבאות לגנות פעולות כאלה. מה ששמעתי (ושוב, זה מה שאני שמעתי. יתכן שיש דברים אחרים) הולך ככה: שמאלנים מפגינים בבילעין כבר שנים. במהלך ההפגנות האלה חיילים נפגעו ונפצעו. אם להם מותר, למה לנו אסור? זה הטיעון. עכשיו, לא שאני לא תוהה את התהיות האלה ביני לבין עצמי. אבל לצערי, זה לא טיעון בוגר במיוחד, או מבוסס, או משכנע. זה טיעון ממש ילדותי (והייתי רוצה לכתוב פה משהו בוגר כמו "הטיעון הילדותי משקף את השיח בישראל, בו כל צד מתבצר בנפוטיזם כמוצא אחרון להשמעת טענותיו", אבל זה לא הכיוון). ודי מביש: לנו מותר כי להם מותר? ממתי? וחוץ מזה, גם הם לא בסדר! אז מה, נהיה כמו מי שלא בסדר כי התקשורת סלחנית כלפיו? עד כאן הקפה ראשונה.

הקפה שניה: המשך תאורטי למה שכתב קלמן ליבסקינד בבלוגו. ליבסקינד מתאר כיצד חווה נער גבעות את המתרחש בישראל. זו רשימה רשומונית (1): עד היום תוארו הדברים בצורה מסויימת בתקשורת. הבחור מאיתמר ד' לא מבין מדוע תוארו הדברים דווקא כך. למשל, התקשורת מתארת התפרעויות בחוות גלעד. נער הגבעות לא מבין מדוע חוות גלעד שנויה במחלוקת ועוברת דה-לגיטימציה אם נקנתה בכסף מלא. וכך עוד ועוד חוויות, שמתוארות בצורה שונה מהמתקבלת אצל הנער, עד הגעה לשיא של עלבון ותחושת אפליה, שהדרך היחידה לצאת ממנה היא פעולות תג מחיר. לא נעים לי לומר מאיפה הרטוריקה הזו מוכרת לי, אבל אגיד בכל זאת. זה הנגטיב לטיעונים של שמאלנים שבאים להסביר מדוע יש פעולות טרור. כידוע, הסיבה לטרור היא הכיבוש ותנאי החיים המחפירים (בלי מרכאות) בהם חיים ערביי השטחים. והנגטיב: הסיבה לתג מחיר היא ההשפלה בפני התקשורת/ בפני החוק/ בפני הצבא שחווים נערי הגבעות.

השאלות שלי, אחרי כל הדברים האלה, הן, האם בימין מודעים להיפוך הטיעונים הזה, שנעשה למען הצדקת פעולות תג מחיר? האם ההיפוך מותיר את לגיטימיות הטיעונים בעינה? האם השמאל מבין שגם ימנים יכולים לטעון כמותו, ומה הוא חושב על לגיטימיות טיעוניו? והאם כל מה שמפריד בין האמת (שלי) לבין דעה (מבוססת ככל שתהיה, של מישהו אחר) הוא הדובר (2)?

________________________________________

(1)
מלשון רשומון.

(2)
שנאמר: מה זה פשט? מה שאני אמרתי. ודרש? מה שאתה אמרת.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s