משהו לפסח:4

הפעם על שיר השירים.

אני רוצה ללכת עם האלגוריה ולשאול איזה מודל של חיים מול האלוהות שה"ש מציג, ולשאול גם איך האלוהות עומדת מולנו לפי האלגוריה. ובכן, האלוהות ואנחנו נקיים ממום לפי שיר השירים (הרעיה רק מהללת את הדוד, והוא, מצדו, אומר לה "כולך יפה רעייתי ומום אין בך"). זה מצב נדיר. אבל גם הפגישה שלהם נדירה: חשבתי אתמול על "על משכבי בלילות ביקשתי את שאהבה נפשי": היא שוכבת במיטתה ועורגת לדודה. אין חיפוש אקטיבי, רק השתוקקות הנפש, וממילא, איך יתכן מפגש? כשנשמעת הדפיקה בדלת הרעיה מתמהמהת, הדוד חומק וזהו. הם נפגשו, אין ספק בכך (באתי לגני וגו'), אבל זה לא המצב הרווח.

אנחנו רואים את האלוהות שלמה, וכך גם האלוהות אותנו, אבל אין בינינו מפגש תכוף.

הפיוט הבא אינו מתאר מפגש תכוף, אבל יש בו ראיה של המומים – אולי ראיית המומים של עצמנו – והיא מאפשרת מפגש מלא פליאה (מצדנו) עם יי.

(הפיוט ארוך מעט, והאתר עושה לי שרירים ולא מרשה לי להקליד אותו איך שאני רוצה, רק איך שהוא רוצה. לכן אסכם ואומר, שעניינו להציג את ה' כנורא ונשגב, כמי שאימתו על אדירים וכבירים וגיבורים, ולמרות זאת הוא מתאווה לשבחים והילולים מאיתנו, בני האדם, שהם, איך לומר, לא משהו. ושמעתי פעם, שמי שאוהב, אוהב גם את החלקים הלא משהו, לא רק את החלקים הטובים.)

אשר אימתך באראלי אומן — מחבר לא ידוע, מתוך "הזמנה לפיוט"

אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ

בְּאֶרְאֶלֵּי אֹמֶן בְּאַבִּירֵי אֹמֶץ

בִּבְלוּלֵי קֶרַח בִּבְדוּדֵי קֶדַח

וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם

וְאָבִיתָ תְהִלָּה

מִגְּלוּמֵי גוּשׁ מִגָּרֵי גַיְא

מִדְּלוּלֵי פֹעַל מִדַּלֵּי מַעַשׂ

וְהִיא תְהִלָּתֶךָ

אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ

בַּהֲמוֹן מַלְאָכִים בְּהִלּוּךְ מַחֲנוֹת

בְּוַעַד אֲלָפִים בְּוֶכַח רְבָבוֹת

וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם

וְאָבִיתָ תְהִלָּה

מִזִּיו שׁוֹנֶה מִזֹּהַר כָּבֶה

מֵחֲסֵרֵי שֵׂכֶל מֵחוֹרְשֵׁי רֶשַׁע

וְהִיא תְהִלָּתֶךָ

אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ

בְּטִפּוּחַ עֲרָבוֹת בְּטִכּוּס שְׁחָקִים

בְּיִקְרַת עֲרָפֶל בִּירִיעַת מְעוֹנָה

וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם

וְאָבִיתָ תְהִלָּה

מִכְּתוּמֵי שֶׁמֶץ מִכְּמוּסֵי כֶתֶם

מִלְּכוּדֵי פַח מִלְּעוּנֵי מַר

וְהִיא תְהִלָּתֶךָ

אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ

בְּמַסְלוּלֵי זְבוּל בִּמְרוֹמֵי שְׁפַר

בִּנְטִיַּת דֹּק בִּנְחִיַּת עָבִים

וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם

וְאָבִיתָ תְהִלָּה

מִסְּרוּחֵי מַעַשׂ מִשְּׂבֵעֵי רֹגֶז

מֵעֲדוּרֵי אֱמֶת מֵעֲמוּסֵי בָטֶן

וְהִיא תְהִלָּתֶךָ

אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ

בְּפוֹתְחֵי קָדוֹשׁ בְּפוֹצְחֵי בָרוּךְ

בִּצְדוּדֵי אַרְבַּע בִּצְנוּפֵי שֵׁשׁ שֵׁשׁ

וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם

וְאָבִיתָ תְהִלָּה

מִקְּרוּאֵי עַיִן מִקּוֹרְאֵי בְחִנּוּף

מֵרְחֵקֵי אֱמֶת מֵרֵיקֵי צֶדֶק

וְהִיא תְהִלָּתֶךָ

אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ

בִּשְׁבִיבֵי אֵשׁ בִּשְׁבִילֵי מַיִם

בִּתְלוּלֵי רוֹם בְּתַלְתַּלֵּי גֹבַהּ

וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם

וְאָבִיתָ תְהִלָּה

מִבָּשָׂר וָדָם מֵהֶבֶל וָתֹהוּ

מֵחָצִיר יָבֵשׁ מִצֵּל עוֹבֵר

וּמִצִּיץ נוֹבֵל מַשְׁלִימֵי נֶפֶשׁ

מַפְרִיחֵי רוּחַ וּמְעִיפֵי חַיָּה

וַחֲנִיטֵי נְשָׁמָה וּמוֹצִיאֵי יְחִידָה

וְנִשְׁמָעִים בַּדִּין וּמֵתִים בַּמִּשְׁפָּט

וְחַיִּים בְּרַחֲמִים וְנוֹתְנִים לְךָ פְּאֵר חַי עוֹלָמִים

וְתִפְאַרְתְּךָ עֲלֵיהֶם

לפגישות מורכבות ושמחות עם החיים ולפסח שמח וכשר.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s