תנ"ך תנ"ך, איתך איתך

שוב הגיע לו שבוע הספר, ושוב השתוממתי על כך שאורכו עשרה ימים. מצאתי הרבה מה לקנות. אני מקווה שלא אקנה את כל מה שאני רוצה. הספרייה שלי היא קצת אספנית, ותחומי האיסוף נקבעים לפי כל מיני חוקים. החשוב ביותר: לא קונים ספר שלא רוצים לקרוא עוד פעם אחת לפחות. חוקים נחקקו כדי להפר אותם, כך אומרים, והחוק הזה הופר. ובכל זאת, הספריה שלי לא גדלה בקצב מרשים במיוחד. עיקר גידולה בגלל מעברי ספרים מהכא להתם. הספרים שלי יושבים על המדף העליון ומחכים, ואשרי מי שזכו לשכב על ראשי חבריהם, סימן לעיון תכוף, שאחריו התרשלות.
אני חושבת שהביטוי המוזר ביותר לאספנות הספרים בספרייה שלי הוא צבר התנ"כים. יש את התנ"ך של סיום בית הספר היסודי, ואת זה שלמדתי איתו לבגרות, וזה שקראתי בו מבראשית עד "ויעל", וזה שקניתי השנה בגלל הכריכה היפה שלו. מבין כל אלה שתי מהדורות של תנ"ך קורן ושתי מהדורות של תנ"ך הכתר, ועוד תנ"ך ברויאר סתם, שלא מניתי. אני רוצה עוד תנ"ך, ראיתי אצל אחד החברים שלי ואיוויתי לי אחד כזה, וגם את המהדורה שאצל התלמידה שלי. דברים מעניינים קרו לי עם התנ"ך. החשוב ביותר להזכיר הוא, שבכל פעם שיצאתי לטייל בלי תנ"ך הצטערתי על כך. ביום שישי אחד ישבנו ליד מעיין ורציתי לקרוא תנ"ך והתנ"ך היה בבית. בפעמים אחרות הוא הכביד על התיק. והיו הפעמים האלה, על הקוצים והאבנים, שהוא התאים. וזה בעצם המסר של הרשומה הזו. קחו עימכם תנ"ך ושובו אל.
כשלמדתי במדרשה קראתי מתוך תנ"ך הכתר. אחר כך המשכתי להסתובב איתו. זה ספר אדום, גדול יותר ואולי גם עבה יותר מתנ"ך קורן (רציתי לכתוב מתנ"ך סטנדרטי), ומתוקף היותו אדום הוא משך תשומת לב. בהדרכות ליד בית כנסת עדס הייתי שולפת אותו ושואלת את הקבוצה: אתם יודעים מה זה? והם לא ידעו, כי לא חשבו שתנ"ך יכול להיות אדום. יום אחד לקחתי אותו לעבודה. ישבתי וקראתי, ואז ניגש אלי אביגדור, שדיבר איתי יותר ממה שרציתי שידבר איתי, ובתגובה, הרבה פעמים נהגתי איתו בגסות רוח, מה שהביא אותו לשאול אותי אם עברתי דברים קשים בחיים. התשובה היא לא, לא יותר מכל אחד אחר. ובכל אופן, אביגדור ניגש אלי ושאל אותי מה אני קוראת. אמרתי לו שאני קוראת תנ"ך.
אביגדור, כמו הרבה מהעובדים באותו מקום, היה חוזר בתשובה נלהב. התלהבותו התבטאה בין היתר בכך שבחר לקום לסליחות מראש חודש אלול, למרות מוצאו האשכנזי. תמיד פירשתי לעצמי את השאלה ששאל אותי (זה מגיע עוד רגע) כלויאליות שחוזר בתשובה טרי מרגיש ומפגין כלפי דברים שריח היהדות עומד מעליהם. וכך שאל אותי אביגדור: נכון התנ"ך זה הספר הכי טוב בעולם?
לא ידעתי מה לענות לו. אני גדלתי על אן שרלי, בין היתר, ובמשך לפחות שנה מחיי הייתי בטוחה שזה הספר הכי טוב בעולם, והצטערתי על כך ששערי השחור מרחיק אותי מדמיון פיזי לאן, אבל ניחמתי את עצמי בדמיון לדיאנה, שחורת השיער, שגם היא היתה דמות בספר, אם כי הפיכתה לעקרת בית קציצתית נעשתה כבר בדפים הראשונים של "האסופית", ולא לקראת נישואיה. אנשי אי הנסיך אדוארד, אליבא דלוסי מוד מונטגומרי, סברו כי התנ"ך הוא הספר הטוב ביותר בעולם. אני זוכרת את הקונפליקט שחשתי כשקראתי את האסופית. רציתי לחשוב שזה הספר הכי טוב בעולם, אבל לא חשבתי ככה, ולא יכולתי להסתפק במה שאמרו שם לאחד הילדים, שפקפק בעליונות התנ"ך על פני חבריו: כשתגדל, גם אתה תחשוב שהתנ"ך הוא הספר הטוב בעולם. וכך גדלתי והלכתי למדרשה וקראתי את התנ"ך ונהניתי מאד, ועדיין לא השתכנעתי. לא ידעתי מה להגיד לאביגדור. לא רציתי להגיד לו "לא", כי התייסרתי על כל שאר הפעמים של גסות הרוח, וגם לא רציתי להגיד לו כן, כי פרץ של כנות תקף אותי.
תראה, אמרתי לו. מה זה "הכי טוב בעולם." יש ספרים יותר טובים ממנו.
אני חושבת שהמשכתי בניסיון לפרט קלאסיקות רוסיות שמעולם לא קראתי, אך אחרים טענו שהן תופסות מקום מכובד ברשימת הספרים הטובים בעולם, ולהסביר לאביגדור כיצד בונים רשימות כאלה. אני לא בטוחה. אני זוכרת רק שאמרתי טולסטוי.
אביגדור קטע אותי מהר מאד, בהבעה קצת מבולבלת, ושאל אותי איזה ספרים יש בתנ"ך. חשבתי על כל ההחמרות שהוא מחמיר על עצמו ולא הבנתי למה להקפיד להגיד התיקון הכללי במקום להציץ בתוכן של הספר הכי נגיש בעולם. כן כן, התנשאתי עליו. ואז אמרתי לו: יש עשרים וארבעה ספרים. זה מתחיל בתורה. בראשית שמות ויקרא במדבר דברים. אחר כך נביאים. יהושע שופטים שמואל מלכים ישעיה ירמיה יחזקאל תרי עשר. הבנתי את מגבלות הזיכרון שלי ולא התחלתי לגמגם את שנים עשר שמות הנביאים הקטנים. זה היה הורס את כל הרושם. ויש גם כתובים. תהלים משלי איוב. חמש מגילות: שיר השירים, רות, איכה, קהלת ואסתר. דניאל, עזרא ונחמיה ודברי הימים.
מניית שמות ספרי התנ"ך היתה תצוגת כח, שכל תכליתה להרשים. אביגדור בכלל לא התרשם. הוא הקשיב ברב קשב, אבל משהו היה חסר לו, והוא חפש אותו ושאל מה עם ספר יוחנן.
אמרתי לו שזה בברית החדשה. הוא לא נבהל מזה וחזר לקרוא את התיקון הכללי.
3 מחשבות על “תנ"ך תנ"ך, איתך איתך

  1. האסופית 🙂
    בין רוב המכרות/ים שלי אני בין היחידות שקראה אז אני תמיד נלהבת לראות שאחרות/ים גם קראו

  2. פינגבק: ראיתי עצים מתנשקים | חבלים

כתיבת תגובה

