התה של הרב נויבירט

הרב ש' דיבר עם הבנות על היחס בין הכתוב לנעשה. הוא סיפר להן על הרב ס', שבמשך שנים נהג ללכת לשיעורים של הרב נויבירט בבית וגן. הרב נויבירט ישב, לגם מכוס תה רותח והעביר את השיעור. בסוף השיעור ברך ברכה אחרונה על התה.

כדי להתחייב בברכה אחרונה צריך לאכול או לשתות תוך זמן מסויים. תה רותח לא עונה על הקריטריונים האלה. אתה לוגם ונושף, ונושף ולוגם, ובין לגימה ללגימה עוברות דקות ארוכות ולא שתית כמות מינימלית של תה בפרק הזמן המינימלי שמחייב אותך בשתיית תה, ואתה פטור מברכה אחרונה. לפי חלק מהדעות אסור לברך בכלל, ויש דעה אחת שאומרת, שגם אם כל תאי הלשון שלך מתו זה מכבר בעקבות שנים של נגיסת מאכלים חמים מדי, ואתה מצליח לשתות ליטרים של תה רותח בשלוק אחד, אסור לך לברך על התה ברכה אחרונה. שלא יראה אותך אדם תמים ויחשוב שמברכים ברכה אחרונה על כל תה רותח.

הרב ס' ניגש לרב נויבירט ואמר לו, שהוא רק רוצה ללמוד הלכה, ולכן הוא מבקש לשאול את הרב מדוע ברך ברכה אחרונה על התה הרותח, למרות שהוא לא חייב בברכה. אמר לו הרב נויבירט, תראה, אני ישבתי בשיעור אצל הרב שלמה זלמן אויערבאך, ויום אחד הוא העביר לנו שיעור ושתה תה רותח. אחרי שגמר לשתות, ברך ברכה אחרונה. ניגשתי אליו ואמרתי לו, שאני רק רוצה ללמוד הלכה, ולכן אני מבקש לשאול את הרב מדוע ברך ברכה אחרונה על התה הרותח, למרות שהוא לא חייב בברכה. אמר לי הרב אויערבאך, תראה, אני ישבתי בשיעור אצל הרב איסר זלמן מלצר, ויום אחד הוא העביר לנו שיעור ושתה תה רותח. אחרי שגמר לשתות, ברך ברכה אחרונה. ניגשתי אליו ואמרתי לו, שאני רק רוצה ללמוד הלכה, ולכן אני מבקש לשאול את הרב מדוע ברך ברכה אחרונה על התה הרותח, למרות שהוא לא חייב בברכה. אמר לי הרב מלצר, כך נהגו רבני ירושלים לעשות.

מחשבה אחת על “התה של הרב נויבירט

כתיבת תגובה

