התערבות

מעשה שהיה כך היה. בן זוגה של חברה שלי הכיר לי מישהו. יצאתי איתו לשניים שלושה דייטים לפני שנתיים או שלוש, ונפרדנו. לפני כמה זמן שוחחתי עם אותו בן זוג של חברתי ושמו של המדוייט עלה. שאלתי אותו מה עלה בדבר חלומו הגדול של המדוייט להיות מפורסם בתחום פלוני, והוא אמר לי (אני חשתי בנימה של כעס כבוש) שבמקום להיות מפורסם המדוייט יושב והוגה בכוכבים. אמרתי לו: אוי, לא חבל? הוא רצה להיות מפורסם! והוא ענה לי שזה חבל, אבל הוא לא מתערב לאנשים בחיים.

החברה ובן זוגה הלינו אותי אצלם, וחשבתי על המשפט הזה כל הלילה, ובבוקר כתבתי להם, לו, בעצם, משהו בתגובה. כל זה היה לפני חודש, ותכננתי להעתיק אותם הנה. אז הנה הדברים שהעתקתי הנה, אחרי עריכה קלה.

שנית, בקשר למה שאמרת אתמול, שאתה לא מתערב לאנשים בחיים.

אני חושבת שאני היחידה שאן מתערבת לאנשים בחיים, ואם להיות כנה, הם לא נהנו מזה. הם אפילו התרגזו והחברות שלי איתם התערערה. אבל יש רק כמה דברים שאני זוכרת מהרב אה"כ, ואחד מהם – האמירה שלו, שאנחנו לא מתערבים לאנשים בחיים ובסוף זה מגיע ללא תעמוד על דם רעך. לקח לי שנים להתחיל ליישם את זה, אבל אני חושבת שזה חשוב מאד, מכיוון שאנשים חיים את הפרדיגמות שלהם – גם אני חיה את הפרדיגמות שלי – וזה מקשה עליהם מאד לראות אפשרות לטעות: כל מעשה שהם עושים מתפרש מתוך הפרדיגמה ולכן הם בסדר. דבר נוסף הוא, שבאופן פרדוכסלי, ככל שאנשים חכמים ורגישים יותר כך הם מסוגלים לפחות הרהורי תשובה על דרך התנהלותם בעולם, מכיוון שהם לא מאמינים כל כך באפשרות שהם טועים (שהרי הם חכמים ורגישים). ודבר אחרון – פעמים רבות, פסיכולוגים, שאנשים נעזרים בהם, לא משמשים את האנשים לעבודת המידות כי אם לחקירה של המניעים שלהם, שהיא יפה ונחמדה כשלעצמה ואולי אפילו מביאה למסקנות קיומיות, אבל לא כוללת עבודה על כוחות הנפש. ובגלל שלושת מעגלי הבטון המזויין הזה סביב הנפש האנושית, שמונעים ממנה הרהורי תשובה, כדאי להתערב לאנשים בחיים. סדק בחומת בטון עשוי להישאר בה שנים ולא להשפיע בהרבה על חוזקה, אבל יש אפקטים מצטברים שעשויים להיטיב. שה' יברך אותנו במאור פנים ונזכה לשבירת מחיצות ולמפגשים אמתיים עם העולם ועם האדם.

איכשהו אני מרגישה שאני נפגשת עם הנושא הזה הרבה בתקופה האחרונה. הזכירו לי כל מני דברים שעשיתי ששינו מאד את המציאות עבור חברות שלי, ותהיתי על דברים שלא עשיתי וגם הם שינו את המציאות עבור חברות אחרות שלי. הפגישות שלנו מגיעות בעיקר ממקומות שאמורים להיות חיוביים, כביכול, כאלה של הקשבה לעצמך ולא לקולות זרים. אני מרגישה שלצערי אני פוגשת את הקליפות של המצב הזה, כשההקשבה לעצמך אוטמת את הלב מהיכולת לשנות משהו. יוצא שאני מיסיונרית, ובאמת עדיף כנראה שאשתוק, אז אולי זה מה שאעשה, ואולי לא. אני יודעת, זה באמת נושא מורכב. אבל הלוואי שהבחור הזה יהיה מפורסם בתחומו. יש לו ראש על הכתפיים, וממילא הכיוון שלו לא היה אסטרונומיה והכוכבים מיותרים לחלוטין, במקרה שלו.

 

_______________________________

וחזרתי שוב, כהרגלי, אחרי חצי שנייה, לבדוק אם יש שגיאות כתיב, ומצאתי כאלה ותיקנתי. ואז חזרתי שוב, כי אמרתי: את אומרת להתערב ולא תוחמת את ההתערבות שאת מתכוונת אליה, ובכלל, חצי מהחיים שלך כועסת על אנשים שמתערבים לך בחיים, ולא שמחה בהם. ואז החלטתי להשאיר את זה ככה מלא סתירות, כדי שתהיה אחדות מסויימת בעוד כולנו מבינים שזה נושא מורכב.

כתיבת תגובה

