רבי אברהם מיוחס על רבי חנניה בן עקשיא

וגם יובן ברייתא 'רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר'.

שיש לדקדק, שהרי אמר שבשביל שרצה הקב"ה לְזָכּוֹתם לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, שאדרבה, הסברה נותנת להפך, שאם היו מצוות מעטות, היה כל אחד יכול לזכות בכולן, אבל עתה, שהם תרי"ג מצוות, וכמה דקדוקים, וכמה עונשים, מי הוא זה שיכול לזכות בכולן או ברובן?

אלא שנראה לעניות דעתי שיובן על מה שאמרו חז"ל על פי 'אכתב לו רבו תורתי כמו זר נחשבו', שלכך נתן הקב"ה את התורה בכתב, ובעל-פה משנה ואגדה ותלמוד, מפני אומות העולם, שמא ינטלו את התורה מישראל ויאמרו לנו ניתנה התורה.

וזה שאמר רבי חנינא שבשביל שרצה הקב"ה לזכות את ישראל דווקא, ולא יהיה כח לאומות העולם ללמוד התורה ולזכות בה, מה עשה הקב"ה? לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, דהיינו תורה בכתב, ומצוות ומשנה ותלמוד וכיוצא בכל-פה, ואם כן אינם יכולים אומות העולם לזכות בתורה.

וזה שאמר הכתוב 'ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר', דהיינו תורה שבכתב, ומשנה ואגדה ותלמוד בעל-פה, שהם דקדקי סופרים, ואם כן אין להם שום זכיה לאומות העולם בתורה, כי אם דווקא לישראל הקדושים. וזה שאמר 'כי לקח טוב נתתי' היא תורה שבעל-פה, כדי ש'תורתי אל תעזובו' כנזכר לעיל.

שדה הארץ, חלק ב', פרשת וזאת הברכה,  דף קל"ח עמ' א' – עמ' ב', דפוס מרדכי נחמן וליאון קלעי, סלוניקי, תקמ"ד, (1784)

[עכשיו אני מרגישה פחות רע בגלל מה שדרידה אומר על מנגנוני הכח שמסתתרים מאחרי טקסטים; אם מתחילים מהניגוד הבסיסי שבין דיבור לכתב ודיבור הוא ההיררכיה וכתב הוא ביזורה, וחושבים על חז"ל סוציולוגית, על משטור וכולי, ובמיוחד ביחס לחשיבות הרבה שיש לתורה שבעל-פה, האגרות מתרפסות. אבל כאן רבי אברהם מיוחס עושה מזה בדיחה, זה תעלול של א-להים. וזה הפתרון. עבורי, בכל אופן.]

{רבי אברהם מיוחס היה בן למשפחת מיוחס המיוחסת (ככל הנראה), שהגיעה לירושלים מספרד ומאיזמיר. פעל במאה הי"ח. עסק בקבלה. יש לנו פירושים שלו ל'עץ חיים', שו"ת ודרשות על התורה}

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s