ברכה לליטווקים: עלייתו של רבי יהודה פתיה

בין נשות בגדד התפשט מנהג מוזר שמקורו מן הגויים; כשהיה אחד מבני הבית חולה, היתה האשה לוקחת מים ומלח, לוחשת עליהם, ושופכת את המים בחצר הבית. רבני בגדד עשו את כל אשר לאל-ידם כדי לשרש את המנהג הפסול, ואולם מאומה לא עזר כדי לעקור את הדבר. או-אז פרסם רבנו ברבים כי כל מי שיש לו חולה בביתו, יבוא אליו והוא יתפלל עליו, ונתן את הבטחתו שבכך יבריא החולה. מאותו יום והלאה צבאו רבים מיהודי העיר על ביתו של רבי יהודה שיתפלל למען החולים, ואכן תפלתו של הצדיק לא הושבה ריקם – החולים התרפאו.

מני אז פסק כליל המנהג שכל רבני בגדד אסרוהו. הכל ידעו כי יש "איש א-לקים" קדוש בישראל בבחינת "צדיק גוז והקב"ה מקים". שמעו של רבי יהודה פתיה התפרסם בחוצות בבל, רבים היו באים אליו שיאציל עליהם מברכותיו. זה בא להפקד בבנים, וזה בא לבקש שיתפלל על חולה שיש לו בביתו, או על פרנסתו המצמצמת. את כלם קבל רבנו באהבה ובחבה, מעודדם בנימה אהבית ותפלל עליהם בדמע עד שנושעו מצרתם (1).

טוב. אז זה מפגש עם ספרות הגיוגרפית (של שבח הקדושים), שהייתי אומרת שהיא מותאמת לילדים, כי יש איורים רבים בספר שהציטוט לקוח ממנו, ויש ניקוד. אלא שאני משתמשת בספר הזה כבסיס למחקר, וילדותי חלפה עברה לה. רב הספרות הביוגרפית על רבנים מסדר הגודל שאני כותבת עליהם היא הגיוגרפית. אז הכל מליצי, אבל זה מה יש. ובכל אופן, זה לא מה שרציתי להעיר. רציתי להעיר על התבונה הפשוטה במעשה של הרב יהודה פתיה (סבא רבה של חביבה פדיה, שצריך לשאול אותה פעם למה הפכה את הפתיה לפדיה, אבל זו עוד סטייה מהעניין). ההבנה שהוא לא יכול לזרוק אנשים לואקום ולצפות שזה יצליח. התפילות שלו הן תחליף ללחשים שלחשו נשות בגדד. אני רוצה להעז ולומר שיש כאן המתקה של הכישוף, שלפחות מבחינת הצבור, התפילות שלו באות במקום תמיסת המלח. וגם להעיר על זה שבברכה, הראש פעיל בעיקר במעטפת החיצונית שלו: הקרקפת. ברכה פועלת כמו ליטוף אוהב ודואג, היא לא חודרת ומשנה הסתכלות על העולם. אתה פשוט מתברך, מישהו אומר לך ועליך דברים טובים. וזה מה שהוא עשה (בנימה אבהית), וזה כבר מהווה חלק גדול מההצלחה שלו, וחלק מהתבונה.

 

_______________

(1) שר שלום ש', חכמי בבל: מסכת חייהם המופלאים של גדולי ומאורי האומה שחיו בבבל במאתיים וחמשים השנים האחרונות, רבי יהודה פתיה, עמ' 165-164, הוצאת ישיבת הוד יוסף, ירושלים, תשנ"א.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s