למי צלצלו הפעמונים?

בשבוע שעבר הפעמונים צלצלו בעוז כדי להודיע על הולדת ישו.
פעמונים הם אינסטרומנט מגניב. יש לנו אותו בקטנה-קטנטנה, על רימונים לספר תורה (ועל שולי המעיל של הכהן הגדול, אבל זה נצפה בפעם האחרונה לפני שנים רבות מאד). נחמד ללכת בירושלים ולשמוע פעמונים מצלצלים. הקפדתי שלא ליהנות יותר מדי, שמא אחגוג את האיד הזה. בערבית של יהודים עירקים עיד זה חג.
ישו הוא כינוי חמוד ליהושע. לא נוהגים לחבב אותו אצלנו. הוא כנראה היה קצת נודניק. אם הייתי נוצריה הייתי אומרת בצער שאף אחד לא אוהב מהפכנים. מכיוון שאני יהודיה, אני יכולה להגיד את זה בטון מפוכח.
ובכן, אף אחד לא אוהב מהפכנים, ואת יהושע קולודני, גאולוג מהעברית, מכנים חבריו וסטודנטיו בשם ישו. אצלנו בבית מכנים כך אבא של ילד שלמד עם אחי בכיתה. אחי הרביץ לו מדי פעם, בכמות שקצת חרגה ממה שמקובל אצל בנים כשהם הולכים מכות.
הבחור שיצאתי אתו הציע לי ללכת למיסת חצות. סירבתי בנימוס כי הוא לא היה דוס וזה לא היה מספיק מורכב בשבילי ללכת למיסת חצות עם מישהו לא דוס. חוצמזה, אולי גם אם הוא היה דוס הייתי מסרבת. יש משהו לא ישר בנוכחות בטקסים דתיים כצופה באיזה מופע שהותקן בשבילי בלבד. הרי אני לא סובלת לראות אנשים עושים את זה ליהדות. לא רוצה לעשות את זה לדתות אחרות, על אף שאולי כך צריך, כדי לא לתת לגיטימציה למעשה כזה כלפי היהדות (הצטערתי כשראיתי התקהלות סביב הדלקת נרות בשערי חסד והאזנה למדריך מלומד. למה אתם לא בבית, מדליקים נרות בחיק המשפחה?). ואם אתה לא שם בשביל אירוע תרבותי חיצוני בתור אנתרופולוג, אתה לא קצת עובד עבודה זרה?
(ולעצמי: מה בין זה לבין סיור בכנסיה?)

image

בינתיים כל זה עבר ונשארתי תוהה למה ישו לבן כל כך ומדוע עצמות הכסל שלו בולטות כל כך. יש שני אנשים שאני מכירה שדומים לייצוג הזה של ישו, רזים וחיוורים וארוכי שיער ומזוקנים. אולי שלושה, בעצם. אבל לדעתי הוא היה שזוף ושמנמן.

מחשבה אחת על “למי צלצלו הפעמונים?

כתיבת תגובה

