שבת שמות

נברתי בארון כדי למצוא בגדי שבת ומצאתי גרביונים שמחקים גרביונים תרמיים. אחרי שקנו לי אותם, קברתי אותם שם בזלזול. קיומם דחף אותי להתלבש וללכת לבית הכנסת במקום לדבוק במניין סלוניקי שלי – הביטוי למרד שלי במקומן של הנשים בתפילה (צופות), שקשור לזה שמחד, אני לא סובלת מניינים שוויוניים ומאידך, אני מתחילה לתהות כמה תהיות על ערכי השוויון.
עד שכבר יצאתי מהבית, החלטתי לעבור אצל חברה שלי, לאסוף אותה לתפילה. היא קצת מפונקת, כך הודעתי לה. אצלם מתכרבלים כל החורף ועונות המעבר בשמיכות ובגרביים, ומתלוננים על הקור גם כשלא כל כך גרוע. אבל הפעם היה קר באמת, ובהתאם לזה, היא ישבה ליד הקמין והשתעשעה באחיין שלה. חיכיתי לה קצת עד שתתלבש והגענו לבית הכנסת באמצע דברי התורה שמפרידים בין קבלת שבת לערבית. הזדרזתי לקרוא את המזמורים שפספסתי, אבל דברי התורה חדרו אותם בשניות. יוסף היחיד שנקרא צדיק כי שמר על אות ברית קודש. בחירה נועזת, לטעמי, לדברי תורה בערב שבת, אם כי לא נועזת כמו הבחירה לומר דברי תורה על פגם הברית בשבע ברכות. משם הרב עובר לענייני דיומא, הסרטון של חברי הבית היהודי על נישואין חד מיניים. תראו, גם הרב השני שלנו, ששימש שליח ציבור באותה שבת ואולי לכן לא דרש, הוא אדם שאוחז בתפיסות עולם די גזעניות, אבל כבר רמזתי שאני תוהה לגבי ההגדרות האלה ואני לא בטוחה שהאלטרנטיבה המכילה מוצלחת במיוחד. אז
אני מקשיבה, ואני בלכה דודי במקביל, והרב מרעים בקולו – בלי עין הרע יש לו קול רועם – יש מי שקורא לאנשים כאלה חולים. זאת לא מחלה!
תוכן הדברים מפתיע אותי, כי אני יודעת עם מי יש לי עסק. אבל הנימה, הנימה רומזת לי ש-
זאת לא מחלה! זו עבריינות לשמה! איפה ראינו שהקדושברוכו מעניש מי שחולה? את העבריינים מענישים!
ובאותו הרגע, אני אסירת תודה על כך שאני לא לסבית. עוד לפני שאני בכלל מתחילה להיכנס לתועבה, לא תועבה, המרחב האישי, המרחב הציבורי, האם אפשר לדרוש מחדש את הפסוקים (כפי שהציעה, אגב, שושה גרינפילד). אני פשוט, בלב, נושפת אוויר החוצה בהקלה. מזל שהוא לא מדבר עלי. מזל שבזה אני מיישרת קו עם כולם. שאני נמשכת לגברים. הו, תודה, תודה, שהדברים החריפים האלה שאתה אומר השבת בבית הכנסת בטון החריף הזה, הלא מתפשר, עוברים לי מעל הראש כי הם לא רלוונטיים. שזה שדה אחד שבו השיטה שיש לה כל כך הרבה זוויות, וניואנסים דקים, קירקגוריים, סולובייצ'יקיים, ליבוביצ'יאנים אפילו, שאומרים: עם כל הכבוד לך, -להים-התורה-ההלכה מבקשים אחרת, לכי תעקדי את עצמך, תמיתי עצמך על זה-
השיטה הזו לא נבחנת ולא מתגלה כלא יעילה. מודה על כך שיש ניסיון שאני לא צריכה לעמוד בו.
ואחרי כל זה, אני אפילו מצליחה להתרכז בתפילת ערבית.

מחשבה אחת על “שבת שמות

  1. אח, רבנים ופוליטיקה. מעדיף שדרשות ליל שבת שאני שומע לא תהיינה צורה של מבזק חדשות. לא קשה למצוא בתי כנסת שיש בהם גם מנגינה יפה וגם רב שממש אומר דברי תורה.

    לעצם העניין, אני שמח שאני לא הומו דתי. או אשה דתיה (וגם לא הומו או אשה באופן כללי, אבל זה עניין אחר). בסופו של דבר מקום האשה ביהדות ומקום הנטיה המינית ביהדות היא התנגשות של ערכים – לאו דווקא בין הישן לחדש, אגב, לדעתי יותר בין הפרט לכלל: יש אחוז זעום (5%-7%) של בעלי נטיה הומוסקסואלית בחברה, ולא מן הנמנע שהאינטרס של הכלל הוא האחדה, והפרטים ממילא יוצאים נפגעים. לעומת זאת מתן חירויות פרט מלאות משמעה אבדן הכלל (המדינה, הקהילה, זה לא משנה. כל התאגדות של אנשים מניחה יותור על חירויות פרט כאלה ואחרות ומסירתן לידי הכלל). אולי זה לא יישמע תקין פוליטית, אבל גם הוא הדין לגבי מעמד נשים: החירויות שנתינו לנשים הגיעו בד בבד עם תופעות לוואי כמו עליית אחוז הגירושין. וברור לי שאשה אומללה שלא מתגרשת בגלל התיוג החברתי הוא דבר רע עבורה, שלא לומר טראגי – אבל מאידך אחוז גירושין נמוך הוא אינטרס של הכלל. מוסד המשפחה חייב להיות אחיד בצורתו כדי להצליח. לא פלא שימנים נוטים לזהות "טוב" עם "נאמנות" ושמאלנים עם "הגינות" (ע"פ מחקרים פסיכולוגיים). הגינות היא עניין שמעדיף לרוב את הפרט ונאמנות היא עקרון שמעדיף את הקבוצה.

    על כל פנים, כבר כתבתי בעבר בזמנו למה לדעתי מנייני נשים עדיפים. אמנם אני שמח שאני לא אשה, אבל אם ישנן סיבות להצטער על אי היותי אשה הרי שאחת מהן היא האפשרות של נשים בנות דורנו לקבוע מנהגים, טקסים ונוסחי תפילה שייחשבו למקודשים בעוד אלף שנים. זו תחושה של כוח בלתי נתפס, אם להידרש לאוקסימורון. וקביעת מנהגים נשמעת עבורי הרבה יותר מתגמלת נאשר שינוי מנהגים. אה, והומוסקסואליות היא לא חטא, ולא סטיה וגם לא מחלה. משכב זכר הוא חטא. אפשר לראות רבנים, אפילו רבנים דוסים, שאומרים זאת בריש גלי, למשל באתר עמותת "כמוך". הנה עוד סיבה להעדיף להירדם בדרשה העוסקת בתורה מאשר להירדם בדררשה העוסקת בפרשה השבועית בעיתונות.

כתיבת תגובה

